„Przybysze bardziej spektakularnie zapisali się w historii Gorlic niż autochtoni” — tak o Józefie Barucie mówiła pasjonatka lokalnej historii Urszula Karasińska, zestawiając go w szeregu z innymi zasłużonymi dla naszej małej ojczyzny. Józef Barut to dla Gorlic postać szczególna. Temu wybitnemu architektowi Gorlice, a także inne miejscowości w gminach ościennych wiele zawdzięczają w dziedzinie badań urbanistyczno-historycznych, a nade wszystko w dziedzinie odbudowy ze zniszczeń po Wielkiej Wojnie. Konferencja naukowa in memoriam pozwoliła lepiej poznać tego inżyniera oraz realia, w których przyszło mu żyć i działać.
Józef Barut w świetle wystąpień prelegentów jawi się jako postać nietuzinkowa i wybitna. Inżynier, architekt, historyk, badacz dziejów regionu oraz pasjonat fotografii z Gorlicami związał całe swoje dorosłe życie, a jego nieoceniony wkład w urbanistykę miasta widać do dzisiaj.
Narracja wystąpień sprawiła, że uczestnicy Konferencji wzięli udział w nietuzinkowej lekcji historii Gorlic i okolic. Biografię Józefa Baruta przybliżyła Joanna Kalisz Dziki. Prelekcja zatytułowana „Inżynier Józef Barut — Frontem do małego miasteczka!” ukazywała go jako budowniczego, który z powodzeniem i ogromnym zaangażowaniem i pasją projektował i odbudowywał miejską przestrzeń po I wojnie światowej. Równolegle zabiegał o ratowanie zabytków regionu oraz prowadził badania historyczno-urbanistyczne.
„Współpracując przy odbudowie w 90 proc. zniszczonego w r. 1915 miasta Gorlic, miałem sposobność zobaczyć niejedną jeszcze uszkodzoną pamiątkę dawnego miasta, niejeden jeszcze szczegół z przeszłości tego miasta, których kto inny i w innych okolicznościach na pewno by nie zauważył. (…) To skłoniło mnie z kolei do zbierania pamiątek starego miasta, fotografii, szkiców, opisów, wykopalisk, ceramiki, numizmatów (…). Ponieważ miasto dotychczas nie posiada monografii, a luźne notatki kronikarskie nie chciały się zgadzać z moimi spostrzeżeniami, zacząłem poszukiwania historyczne na własną rękę” [ze wstępu do: Gorlice: studium historyczno-urbanistyczne miasta/Józef Barut. Brzozów, 1991].
Kolejne referaty wygłosili: Janusz Sepioł — absolwent Wydziału Architektury na Politechnice Krakowskiej i Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, kieruje Zespołem ds. Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa w Departamencie Zrównoważonego Rozwoju w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie, Krzysztof Mikruta — absolwent Filologii polskiej na Uniwersytecie Rzeszowskim, pracownik Wydziału Polityki Społecznej w Starostwie Powiatowym w Gorlicach oraz Urszula Karasińska — absolwentka Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, emerytowany pracownik MBP w Gorlicach. Od 2017 r. koordynatorka projektu Świadkowie Lokalnej Historii.
„Architekt lokalny, ale nie prowincjonalny” — to tytuł prezentacji, w której Janusz Sepioł odniósł się do wypracowanego przez Baruta języka architektury modernistycznej i funkcjonalnej. Na fotografiach i rysunkach architektonicznych pokazał starannie zaprojektowane budynki i obiekty, które wrosły w pejzaż miasta m. in. kościół, bank przy ulicy Władysława Jagiełły, Gorlickie Centrum Kultury, ratusz, wille i kamienice. Zdaniem prelegenta Józef Barut powinien zająć należne sobie miejsce w historii polskiej architektury.
Krzysztof Mikruta, przedstawił materiał badawczy Andrzeja Ćmiecha pn. „Zniszczenia Gorlic podczas bitwy gorlickiej i powojenna odbudowa”, w którym autor opisał powojenne zniszczenia frontowego miasta, cierpienia jego mieszkańców, a także trudny proces odbudowy.
A jak Józef Barut postrzegany był przez gorliczan? Na ten temat mówiła Urszula Krasińska w wystąpieniu pt. „Józef Barut w pamięci gorliczan”. Opowiadając o jego pasjach związanych z lokalną historią i fotografią, posiłkowała się wywiadami ze świadkami lokalnej historii, wspominała o jego prywatnym życiu, przyjaciołach, zaszłościach rodzinnych.
W trakcie spotkania pojawiły się postulaty, m.in.: aby nazwać imieniem Józefa Baruta jedną z ulic w Gorlicach. Ponadto Janusz Sepioł zasugerował, że warto podjąć starania o zdobycie grantu na pracę badawczą, która pozwoliłaby opracować monografię o tym utalentowanym architekcie, a także aby programy konserwatorskie umożliwiły rewitalizację tego, co zostało po Józefie Barucie w przestrzeni miasta.
Wydarzeniu towarzyszyła ekspozycja przygotowana ze zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gorlicach. Na którą złożyły się zdjęcia Józefa Baruta, a także opracowane przezeń studium historyczno-urbanistyczne do zagospodarowania przestrzennego miasta zawierająca fotografie, kartografie, szkice, rysy projektów. Ekspozycję można oglądać do 5 listopada 2021 r. w galerii Na Piętrach, na II piętrze biblioteki.
Organizatorzy serdecznie dziękuję Księdzu Dziekanowi Stanisławowi Ruszelowi, Proboszczowi Parafii pw. Najświętszej Marii Panny w Gorlicach, za użyczenie na czas trwania Konferencji makiety gorlickiej bazyliki.
Organizatorami Konferencji byli: Miejska Biblioteka Publiczna im. Stanisława Gabryela w Gorlicach, Stowarzyszenie „Klub Gorliczan”, Muzeum Regionalne PTTK w Gorlicach, Starostwo Powiatowe w Gorlicach i Miasto Gorlice.
Źródło: http://mbpgorlice.info/new/art,2149,jozef-barut-i-jego-czasy-relacja-z-konferencji-naukowej
W dniu 18 lipca 2020 roku zmarł w Sosnowcu Pan Wilhelm Zych- gorliczanin, aktywny członek Stowarzyszenia “Klub Gorliczan”. Pan Wilhelm Zych pełnił ostatnio funkcję przewodniczącego Rady Miasta Sosnowca.Jego inicjatywą było podpisanie umowy o współpracy miast Gorlic i Sosnowca. Angażował się także w promocję Gorlic poza granicami kraju m.in. we Wiedniu. Pomagał w promocji gorlickiej kultury muzycznej, organizując koncerty w Polsce i za granicą.
Wilhelm Zych ur. w 1942 r. w Gorlicach, mgr inż. Absolwent Akademii Górniczo- Hutniczej w Krakowie.
Po studiach pracował w Hucie Metali Nieżelaznych w Katowicach na stanowiskach kierowniczych, a następnie w Fabryce Przewodów Energetycznych w Będzinie, jako Dyrektor fabryki. Od 1982 roku przedsiębiorca w branży motoryzacyjnej. W latach 2007-2009 Wiceprezydent Miasta Sosnowca. Większość kadencji był radnym rady miasta Sosnowiec, od 2006r. do 2014 r. Wiceprzewodniczący Rady, a w kadencji 2015-2018 Przewodniczący Rady. Autor patentów i licznych projektów racjonalizatorskich, za co otrzymał Nagrodę Państwową II stopnia w zakresie Techniki, odznaczony Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi. W 1999 roku za całokształt pracy społecznej, w zakresie samorządu gospodarczego uhonorowany został Złotą Odznaką Krajowej Izby Gospodarczej. W ramach pracy społecznej pełnił funkcję Prezesa Koła SITPH przy Hucie Metali Nieżelaznych w Katowicach oraz funkcję Wiceprezesa Fundacji im. Jana Kiepury w Sosnowcu. Współzałożyciel Stowarzyszenia Kupców Polskich w Sosnowcu - jednej z największych organizacji samorządu gospodarczego w kraju, gdzie przez trzy kadencje był Prezesem. Był członkiem Rady Krajowej Izby Gospodarczej a następnie Kongregacji Przemysłowo Handlowej w W-wie. Twórca Sosnowieckiej Rady Samorządu Gospodarczego. Prowadził szeroką działalność charytatywną. Był wiceprzewodniczącym Rady Fundacji im. Jana Kiepury oraz Przewodniczącym Rady Fundacji na Rzecz Budowy i Funkcjonowania Hospicjum Stacjonarnego w Sosnowcu.
Organizatorzy:
Stowarzyszenie "Klub Gorliczan"
Starostwo Powiatowe w Gorlicach
Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach
Program koncertu:
Agnieszka Konieczna-Kuk – opera HRABINA – Aria Hrabiny „Suknio coś mnie tak ubrała”
Tomasz Kuk - ZNASZ-LI TEN KRAJ – pieśń tenorowa
Agnieszka Konieczna-Kuk – opera HRABINA – Aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów”
Tomasz Kuk – opera STRASZNY DWÓR – Aria Stefana „Matko moja miła”
Agnieszka Konieczna-Kuk – opera HALKA – Aria Halki „Gdyby rannym słonkiem”
Tomasz Kuk - DWIE ZORZE – pieśń tenorowa
Agnieszka Konieczna-Kuk – opera HALKA – Aria Halki „Ha dzieciątko nam umiera”
Tomasz Kuk – opera HALKA – Aria Jontka „Szumią jodły na gór szczycie ”
Agnieszka Konieczna-Kuk - artystka rodem z Bukowiny Tatrzańskiej, prawnuczka słynnej Bronisławy Dziadoń-Koniecznej, pierwszej prymistki Podhala zwanej „Sabałą w spódnicy”.Ukończyła wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Prof. Agnieszki Monasterskiej. Agnieszka Kuk dysponuje mocnym sopranem dramatycznym predestynowanym do wykonawstwa najtrudniejszych operowych ról. Jest obecnie jedyną polską odtwórczynią partii Turandot wielu dramatycznych ról wagnerowskich.Agnieszka Kuk zadebiutowała w 1998 w na deskach Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie jako Pierwsza Dama Królowej Nocy w przedstawieniu opery ,,Die Zauberflöte” W.A. Mozarta. Kolejne jej role sceniczne to Gianetta w przedstawieniu ,,Napój Miłosny’’ G. Donizettiego, tytułowa Dydona w operze ,,Dydona i Eneasz’’ Henry Purcel’a, Mystery w operze „The Fairy Queen” Henry Purcel’a pod dyrekcją Poula Eswooda oraz Pierwszy kwiat w „Parsifalu” Ryszarda Wagnera pod batutą Pawła Przytockiego.Pełnię swoich możliwości głosowych artystka pokazała w kreacji roli Violetty Valery, głównej bohaterki „Traviaty” G. Verdiego. Od sezonu 2011/2012 współpracuje z mediolańską Orchestra Lirico Sinfonica, z którą koncertowała w estradowych wykonaniach w roli Violetty z „Traviaty” G. Verdiego, Florii Tosci z opery „Tosca” G. Pucciniego, Turandot w operze „Turandot” G. Pucciniego. Kolejne wielkie kreacje sceniczne Agnieszki Kuk to tytułowa Halka w operze Stanisława Moniuszki, Ulana w operze „Manru” I. J. Paderewskiego oraz wymagające role wagnerowskie: Elisabeth w „Tannhäuserze” Senta w „Holendrze tułaczu” i Isabella w „Zakazanej miłości”.Od Sezonu 2014/2015 współpracuje z Taormina Opera Stars, występując na estradach koncertowych i w teatrach operowych na Sycylii. Agnieszka Kuk jest solistką Opery Krakowskiej. Współpracuje także z pozostałymi scenami operowymi i filharmonicznymi w kraju. Artystka często zapraszana jest także na zagraniczne występy gościnne, głównie do Włoch, Czech i na Słowację. Sopranistka występuje równolegle w koncertach muzyki oratoryjnej jako soliska: ,,Mszy D-dur’’ F. Schuberta, „Requiem” W.A. Mozarta, ,,Spatzenmesse C-dur’’ W.A. Mozarta, „Mszy Koronacyjnej C-dur” W.A. Mozarta, „IX Symfonii d-moll” L. van Beethovena, „Missa Afro Brasileira“ Carlosa Alberto Pinto Fonseca. Artystka brała udział w koncertach przygotowywanych i prowadzonych przez wybitnego angielskiego dyrygenta Poul’a Eswood’a z towarzyszeniem orkiestry i kameralistów Capelli Cracoviensis.
Agnieszka Kuk często występuje w ramach promujących kulturę operową festiwali m. inn: Pieniny-Kultura-Sacrum, Ogólnopolski Festiwal Organowy, Szlakiem Architektury Drewnianej, International Pol Art. Exhibition (Austria –Niemcy -Włochy), Taormina opera Stars. Od 2003 występuje w duecie z tenorem Tomaszem Kukiem, prywatnie swoim mężem w cyklach koncertów: „Śladami Jana Kiepury i Marty Eghert”, „Śpiewające małżeństwo” i „Polscy kompozytorzy w arii i pieśni”.
Tomasz Kuk - urodził się w Gorlicach. Dla studiów wokalnych porzucił naukę na wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Prof. Wojciecha Jana Śmietany ukończył z wyróżnieniem. Jest bohaterskim tenorem dramatycznym. Tomasz Kuk to jedyny polski wykonawca niezwykle wymagającej, wagnerowskiej partii Tannhäusera oraz roli Księcia Kalafa w „Turandot” Giacomo Pucciniego.
Swoje umiejętności wokalne artysta doskonalił na kursach wokalnych prowadzonych przez Prof. Helenę Łazarską, Prof. Ryszarda Karczykowskiego i Maestrę Montserrat Caballe.
Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994). II nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1996). Na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997) otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka S. Moniuszki. W 1999 roku został laureatem Międzynaradowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie. Na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Waszawie zdobył I nagrodę.Zwyciężył wielokrotnie w międzynarodowych turniejach tenorów. Ostatnio w telewizyjnym konkursie na najlepszego polskiego tenora wygrał w plebiscycie publiczności diamentową różę (2018).
Tomasz Kuk ma na swym koncie wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych, m.in. wykonania „Stabat Mater” A. Dvořaka pod dyrekcją H. Rillinga, „Mszy Es-dur” F. Schuberta pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego, „Requiem” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Verdiego pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, „IX-Symfonii” L. van Beethovena, „Petite Messe Solenelle” G. Rossiniego, cyklu pieśni „Schöne Müllerin” F. Schuberta, „Dichterliebe” R. Schumana. Na stałe związany jest z Operą Krakowską. Współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową Teatru Wielkiego w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.
Artysta występował wielokrotnie jako: Ismael w „Nabucco” G. Verdiego, Alfred w „Traviacie” G. Verdiego, Macduff w operze „Macbeth” G. Verdiego, Carlo w „Joannie d’Arc” G. Verdiego, Duca w „Rigoletto” G. Verdiego, Radames w „Aidzie” G. Verdiego, Manrico w „Trubadurze” G. Verdiego Don Jose w „Carmen” G. Bizeta, Arturw „Łucjii z Lammermoor” G. Donizettiego, Tebaldo w „Capuletti e i Montecchi” V. Belliniego, Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascaniego, Jontek w „Halce” S. Moniuszki, Stefan w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki, Idamor w „Parii” S. Moniuszki, Princ w „Rusałce” A. Dvoraka, Leński w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Cavaradossi w „Tosce” G. Pucciniego, Pincerton w Madama Butterfly G. Pucciniego, Rudolf w „Cyganerii” G. Pucciniego, Kalaf w „Turandot” G. Pucciniego, Canio w „Pajacach” R. Leoncavallo, Stary Król w „Hagith” K. Szymanowskiego, Bacchus w „Ariadnie na Naxos” R. Straussa, Hoffmann w „Opowieściach Hoffmanna” J. Offenbacha czy tytułowy Tannhäuser w operze R. Wagnera.
14 września 2019 roku w Dworze Karwacjanów, w ramach cyklu "Muzyka u podnóża Beskidów" wystąpił AIRIS STRING QUARTET w składzie: I skrzypce - Aleksandra Czajor ; I skrzypce - Grażyna Zubik; Altówka - Malwina Tkaczyk; Wiolonczela - Mateusz Mańka.
Program koncertu:
A. Webern - "Langsamer Satz"
F. Mendelssohn- Bartholdy - Kwartet smyczkowy f-moll op 80
.M. Małecki- Kwartet smyczkowy nr 1
H. Czyż - Etiuda jazzowa
W ramach projektu, 13 września odbyły się również warsztaty muzyczne, które poprowadzili artyści z AIRIS STRING QUARTET
Airis String Quartet to niewątpliwie jeden z najciekawszych zespołów młodego pokolenia w Polsce. Założony w 2008 roku, w niespełna pół roku od swojego powstania osiągnął pierwszy znaczący sukces- zdobył II Nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, co nadało pęd dalszemu rozwojowi zespołu. Kolejne lata przyniosły wiele innych nagród i wyróżnień, do najważniejszych należą: „EMCY Prize For Excelent Performance” na Konkursie Charles Hennen Competition w Holandii (2012), III Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym na Malcie (2015), Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu kompozytora XX wieku na II Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2017) oraz Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu Krzysztofa Pendereckiego na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach (2017). Zespół był także laureatem stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”(2016) i laureatem programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”(2015).
Airis String Quartet kształcił się pod kierunkiem muzyków Kwartetu Dafo w Krakowie, w ARTez Konserwatorium w Zwolle w Holandii a następnie na Uniwersytecie Muzycznym i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie prof. Johannesa Meissla i na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie altowiolisty Apollon Musagete Quartett Piotra Szumieła. Zespół był także członkiem European Chamber Music Academy. Podczas licznych kursów mistrzowskich miał okazję pracować z wybitnymi artystami takimi jak Ysaye Quartet, Diotima Quartet, Alban Berg Quartet, Melos Quartet, Danel Quartet, Szymanowski Quartet, Kwartet Śląski, Royal String Quartet, Apollon Musagette Quartett.
Airis String Quartet aktywnie koncertuje w kraju i za granicą. W jego szerokim i różnorodnym repertuarze od wielu lat szczególne miejsce zajmuje muzyka XX i XXI wieku. Kompozytorzy młodego pokolenia często powierzają zespołowi prawykonania swoich dzieł. Kwartet miał przyjemność współpracować również z Maestro Krzysztofem Pendereckim, Rafałem Augustynem, Miłoszem Bembinowem, Ib Norholmem, Pawłem Łukaszewskim, Michałem Dobrzyńskim, Łukaszem Pieprzykiem a także z kompozytorami muzyki filmowej i do gier komputerowych: Garry Schyman („Bioshock”), Krzysztof A. Janczak („Dans les pas de Marie Curie”), Arkadiusz Reikowski („Kholat”, „Father and Son”).
Zespół stale poszukuje nowych inspiracji, niejednokrotnie wykraczając poza ramy muzyki klasycznej. Chętnie zaprasza także do współpracy innych muzyków tworząc unikatowe składy instrumentalne, łączące brzmienie kwartetu smyczkowego z instrumentami perkusyjnymi, saksofonem i akordeonem czy kwartetem wokalnym. Z inicjatywy zespołu powstało kilka nowych dzieł w ramach programu „Kolekcje”- priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.
Organizatorzy:
Stowarzyszenie "Klub Gorliczan"
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego w Krakowie
Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów
Koncert PIOTR NOWAK BAND
miejsce: Gorlickie Centrum Kultury
data: 21.04.2017r. godz. 19:00
wstęp wolny
Piotr Nowak jest ważną postacią dla środowiska bluesowego, związany z Gorlicami i zespołem Blackout w 1966 roku, a potem Breakout. Piotr Nowak jest gitarzystą, grał z Tadeuszem Nalepą i Mirą Kubasińską. By uczcić pamięć Nalepy, Zespół Piotr Nowak Band nagrał utwór „Pamięć”, który składa się z tytułów piosenek Nalepy oraz zespołów założonych przez muzyka, Blackout i Breakout. Utwór ten promował wydaną w 2016 r. płytę „Pamięć”.
Zespół Piotr Nowak Band występuje w składzie: Piotr Nowak - wokal, bas; Robert Bartusik - bębny, wokal; Marcin Dyś - klawisze, wokal; Wojciech Kwieciński - bas, wokal; Sebastian Stachurski - gitary, wokal, Krzysztof Kozłowsi – harmonijka. Obsługa koncertu – Grzegorz Grubman – akustyk.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Klub Gorliczan, Gorlickie Centrum Kultury
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. Celem projektu pn. "Poczuj bluesa na Ziemi Gorlickiej", w ramach którego realizowany jest koncert Piotr Nowak Band jest popularyzowanie kultury wysokiej poprzez zapoznanie mieszkańców Małopolski i turystów z gatunkiem muzyki bluesowej, a także promowanie lokalnych wykonawców.
Wszelką korespondencję i pytania należy kierować pod jeden z poniższych adresów:
Starostwo Powiatowe
ul. Biecka 3, 38-300 Gorlice
tel. 018-354-87-84
fax. 018-353-75-45
mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
Galeria Sztuki "Dwór Karwacjanów"
ul. Wróblewskiego 10 A, 38-300 Gorlice
tel.fax. 018-35-35-601
mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.
lub: klubgorliczan@klubgorliczan